اصغر فرهادی: در فیلم هایم قضاوت نمی کنم

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - اصغر فرهادی یک مسترکلاس مجازی برای سینماگران چینی در جشنواره فیلم راه ابریشم با تمرکز بر سینمای واقع گرا در آثارش برگزار کرد.

اصغر فرهادی: در فیلم هایم قضاوت نمی کنم

به گزارش ایسنا، هفتمین جشنواره فیلم راه ابریشم که از تاریخ 11 تا 16 اکتبر (20 تا 25 مهر) در شهر شیآن چین برگزار می گردد، روز گذشته میزبان اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده اسکار بود که با اشترک گذاری تجربه های او در عرصه فیلم سازی با سینماگران جوان و همچنین پاسخ به پرسش های خبرنگاران همراه شد.

فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فیلم سازان شرح داد: معتقدم بعضی از فیلم سازان در آینده به موضوعات مربوط با سلامت عمومی خواهند پرداخت و این بیماری همه گیر تمامی جنبه های زندگی و نه فقط فیلم سازی را تحت تاثیر قرار داده است. پیش از شیوع ویروس کرونا فکر می کردم من و اطرافیانم بسیار سلامت هستیم اما اکنون همه در برابر این همه گیری آسیب پذیر شده ایم. فکر می کنم با پیشرفت علم و فناوری بتوانیم به شکل بهتری با شیوع ویروس کرونا مقابله کنیم.

این کارگردان ایرانی که به وسیله تماس ویدئویی در جشنواره فیلم راه ابریشم برای مخاطبان صحبت می کرد درباره نقش زندگی روزمره در آثارش و ارتباط با نوع نگاهش به جهان نیز گفت: وقتی چیزهایی را در زندگی به یاد می آوریم ممکن است بعضی تکراری باشند و پرداختن به آن ها در یک فیلم خیلی تاثیرگذار نباشد، اما بعضی مواقع یک بحران کوچک روی می دهد که پرداختن به آن در مضمون یک فیلم معنادار می گردد. به عنوان مثال، دو نفر مشغول شام خوردن در یک رستوران و گپ زدن هستند، مسلما این اتفاق بسیار روزانه است و قرار دادن آن در یک فیلم جالب نیست؛ اما تصور کنید این دو نفر در آستانه جدایی هستند و این آخرین شام مشترک آن ها پیش از جدایی است. این موضوع به اندازه کافی دراماتیک است که بتوان آن را در یک فیلم قرار داد چون با یک شام معمولی تفاوت دارد و می تواند معنای خاصی را منتقل کند.

فرهادی در ادامه اضافه کرد: معمولا یک ایده در ذهن دارم که ممکن است یک تصویر و یا تکه ای باشد که به ذهنم خطور می نماید. بیشتر اوقات با یک ایده بسیار کوچک آغاز می کنم که مدت ها در ذهنم باقی می ماند و بعضی ایده ها نیز مدام در حال تغییر و بالغ شدن هستند. اگر به این نتیجه برسم که این ایده ها برای بیان سینمایی مناسب است آن ها را غنی و به فیلم تبدیل می کنم. به عنوان مثال ایده هایی را که درباره دغدغه های اجتماعی است و بعضی مسائل اجتماعی را بازگو می نماید و یا به سبب روان شناختی به درد نیازهای مخاطب می خورد به فیلم تبدیل می کنم. در زمان فیلم نامه نویسی ابتدا طرح کلی داستان را ترسیم می کنم و به تدریج و در جریان نوشتن به آن پر و بال می دهم. در ابتدا تصوری از سرانجام فیلم ندارم، نوشتن فیلم نامه زمان زیادی می گیرد و پیش از آن که فیلم نامه به بلوغ برسد، فیلم برداری را آغاز نخواهم کرد.

او در تعریف سینمای واقع گرایانه نیز اعلام کرد: واژه واقع گرایانه خود دارای معانی بسیار غنی است. بعضی آثار را واقع گرایانه می نامند که فقط از نظر سطحی واقع گرا هستند. بعد از این که مدتی در صنعت فیلم سازی کار کردم، درک من از سینمای واقع گرایانه توجه به زندگی روزمره مردم است. این سینمای واقع گرایانه است. من قبلاً این موضوع را با کارگردانان در چین در میان گذاشتم. به عنوان مثال، یکی از دوستان شما با شما تماس گرفته و می گوید مدت هاست شما را ندیده است و می خواهد با شما چای بخورد. شما از این خیلی مسرور شده و با مسروری با هم چای می خورید و گپ می زنید. دوست تان می گوید می خواهد سفری را آغاز کند. این زندگی روزمره است، هیچ درگیری و تضادی وجود ندارد، این داستان فیلم نیست. اما به عنوان مثال، بگذارید بگوییم این دوست در طول سفر ناگهان در یک تصادف رانندگی از جهان می رود، عناصر یک فیلم به وجود می آیند. ما باید قطعات قابل استفاده ای از زندگی خود پیدا کنیم و خلاقیت های هنری بسازیم.

فرهادی همچنین درباره ساخت فیلم به زبان های فرانسوی و اسپانیایی گفت: در فیلم هایم کوشش می کنم تا جای ممکن زندگی در ایران را نشان دهم. ساخت فیلم به زبان فارسی و پرداختن به مسائل جامعه خودمان آسان تر است، وقتی به کشور دیگری می روم، عادات، زبان و محیط اجتماعی متفاوت است. تا به امروز دو فیلم در خارج از ایران ساخته ام اما هنوز احساس می کنم فیلم های هنری رابطه تنگاتنگی با فرهنگ و اجتماع دارند. وقتی برای کشورم و مخاطبانم فیلم می سازم کارم آسان تر است. در دیگر کشورها احتمال بروز سختی های خلاقانه وجود دارد.

این سینماگر در سرانجام درباره تفاوت زاویه دید میان مخاطب و فیملساز نسبت به یک فیلم شرح داد: جدا کردن این دو نگاه از هم سخت است، ما به عنوان کارگردان به مخاطب فکر می کنیم و در واقع خودمان اولین مخاطب فیلم مان هستیم. در فیلم هایم قضاوت نمی کنم و تنها انتقال می دهم. به عنوان مثال در فیلم گذشته ما دو نقش اصلی داشتیم، یکی ایرانی و دیگری فرانسوی. من ایرانی ام و بعضی احساساتم به نقش ایرانی نزدیک تر است و می دانم چطور فکر می نماید، اما در خصوص نقش فرانسوی این نزدیکی را ندارم. با این وجود در فرآیند فیلم نامه نویسی کوشش می کنم هیچ یک را بر دیگری ارجح قرار ندهم و رفتار دیگری را قضاوت نکنم و این مخاطب است که باید قضاوت کند. من قضاوت خودم را در طول فیلم به مخاطب نمی دهم.

ماوگوژاتا شوموفسکا فیلمساز لهستانی، سانگ ژیا بازیگر چینی و شو ژنگ کارگردان، بازیگر، تهیه نماینده و فیلم نامه نویس چینی دیگر چهره هایی هستند که در هفتمین جشنواره فیلم راه ابریشم چین مسترکلاس برگزار می نمایند. این رویداد سینمایی از تاریخ 11 تا 16 اکتبر (20 تا 25 مهر) در شهر شیآن چین در حال برگزاری است.

اصغر فرهادی اخیرا جدیدترین فیلمش را با عنوان قهرمان با بازی محسن تنابنده و امیر جدیدی و چند بازیگر بومی در شهر شیراز مقابل دوربین برده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 114132

به "اصغر فرهادی: در فیلم هایم قضاوت نمی کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصغر فرهادی: در فیلم هایم قضاوت نمی کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید