درمان اندام خیالی با هوش مصنوعی و واقعیت افزوده

به گزارش مجله سرگرمی، پژوهشگران از فناوری های پیشرفته روز برای درمان حس اندام خیالی که معمولا پس از قطع عضو به افراد دست می دهد، استفاده می نمایند.

درمان اندام خیالی با هوش مصنوعی و واقعیت افزوده

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس دیلی، یکی از اثرات اسرارآمیز قطع عضو، توهم داشتن آن عضو پس از قطع شدن است که محققان آن را به نام اندام خیالی(phantom limb) می شناسند.

بیماران مبتلا به اندام خیالی ادعا می نمایند که اندام قطع گردیده را هنوز احساس می نمایند و حتی آن را با اندازه کوچکتر احساس می نمایند.

دانشمندان علوم اعصاب و مهندسان پزشکی سال ها کوشش نموده اند تا اندام خیالی را بهتر درک نمایند و آن را درمان نمایند. چرا که اغلب روی ارتباط فرد قطع عضو گردیده با اعضای مصنوعی که در اختیارش گذاشته می گردد، تاثیر می گذارد.

مکس اورتیز کاتالان از دانشگاه صنعتی چالمرز(Chalmers) در سوئد ادعا می نماید که یک نظریه جدید دارد که می تواند به پزشکان یاری کند این وضعیت را بیشتر بشناسند و آن را درمان نمایند. درمان پیشنهادی وی شامل فناوری یادگیری ماشین و واقعیت اضافه نموده است.

اندام خیالی

اندام خیالی(Phantom limb) به حالتی گفته می گردد که تصور می گردد اندام قطع گردیده یا جدا گردیده یا حتی یک عضو مثل آپاندیس، همچنان به بدن متصل و به شکل سابق قابل استفاده است.

تقریبا 60 تا 80 درصد افرادی که دچار قطع عضو گردیده اند، اندام خیالی را حس می نمایند و اکثریت آنها این حس را دردناک می دانند. این حس حتی گاهی در اندام های غیر قابل حرکت یا دست کم غیر قابل حرکت به شکل ارادی مانند دندان و پستان نیز ایجاد می گردد.

حس اندام خیالی اغلب برای بازه زمانی کوتاهی رخ می دهد ولی در شرایط بدتر ممکن است به فشار روانی و اضطراب طولانی مدت نیز منجر گردد

درمان درد اندام قطع گردیده

کاتالان تحقیق خود را به طور خاص روی درد اندام خیالی متمرکز کرد که در آن، اندام از دست رفته هنوز هم می تواند موجب ایجاد درد شدید در بیمار گردد. این وضعیت، اگر مکررا تکرار گردد، می تواند بیمار را متحمل یک درد باور نکردنی کند و حتی ممکن است در ناحیه قطع عضو، به حدی درد ایجاد کند که مانع استفاده از پروتز گردد.

نظریه پیشنهادی کاتالان این است که وقتی اندام قطع می گردد، مدارهای عصبی که برای آن اندام کار می کردند، بی هدف می شوند. آنها دیگر هدفی ندارند که به آن خدمت نمایند و می توان آنها را با سایر شبکه های عصبی یکپارچه کرد. این کار، درد بیماران را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

کاتالان می گوید: تصور کنید که دستتان را از دست می دهید و این اتفاق در مغز و سیستم عصبی شما فقدان بزرگی را موجب می گردد و سیستم عصبی مربوط به دست شما بی هدف و نهایتا بیکار می گردد. پردازش هر ورودی حسی را متوقف می نماید، فراوری هر پیغام خروجی برای حرکت دست را متوقف می نماید، اما خاموش نمی گردد.

کاتالان می گوید نورون ها هرگز متوقف نمی شوند و اغلب می توانند به صورت تصادفی فعالیت نمایند. وی گفت که اگر نورون ها با هم و به طور همزمان در ناحیه قطع گردیده فعالیت نمایند، می تواند منجر به درد گردد.

وی گفت در حالی که بسیاری از بیماران قطع عضو، اندام خیالی را احساس می نمایند اما همه آنها چنین دردی را تجربه نمی نمایند و به این دلیل است که برخی از بیماران ممکن است شلیک یا فعالیت همزمان نورون ها را در ناحیه قطع گردیده تجربه نمایند.

آیا فناوری می تواند راه چاره باشد؟

کاتالان و تیم او استفاده از اجرای موتور فانتوم(PME) برای درمان این مشکل را پیشنهاد می نمایند. در طول PME، الکترودهایی به ناحیه قطع عضو بیماران متصل می گردد تا سیگنال های الکتریکی را دریافت کند.

اکنون نورون ها از طریق الگوریتم های هوش مصنوعی و بر پایه پلت فرم هوش مصنوعی و واقعیت اضافه نموده، به عنوان یک عضو مجازی حرکت و فعالیت می نمایند.

اگر بیمار خود را بر روی صفحه نمایش با یک نسخه دیجیتالی از عضو قطع گردیده ببیند، PME به وی اجازه می دهد که آن عضو را به شکل طبیعی کنترل کند.

کاتالان اضافه نمود: بیماران می توانند استفاده از آن مناطق مغز که بیکار مانده را دوباره آغاز نمایند. استفاده از آن مدارهای عصبی باعث تضعیف و توقف درد می گردد.

این مطالعه در مجله Frontiers in Neurology منتشر گردیده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2881

به "درمان اندام خیالی با هوش مصنوعی و واقعیت افزوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اندام خیالی با هوش مصنوعی و واقعیت افزوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید