کشف 2 نمونه بست دم چلچله ای کاملاً سالم در پاسارگاد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: بر اساس گزارش گروه حفاظت و مرمت این مجموعه جهانی، در جریان پروژه بازپیرایی و سامان دهی بلوک های سنگی مربوط به صفه بنای برج سنگی مجموعه پاسارگاد، دو نمونه از بست های دم چلچله ای به صورت کاملا سالم یافت شد.

کشف 2 نمونه بست دم چلچله ای کاملاً سالم در پاسارگاد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، افشین ابراهیمی در این باره گفت: در این مکان و در ادوار گذشته، با بیرون کشیدن بست ها و سرب اطراف آنها به قصد فراوری ساچمه برای تفنگ های سرپر و دیگر مصارف، آسیب زیادی به بلوک های سنگی و معماری بنا وارد شده است.

او اضافه کرد: پروژه حفاظتی یاد شده به منظور در کنار هم چیدن قطعات پراکنده و خواناسازی معماری اثر از چندی پیش شروع شده و کماکان ادامه دارد. این بست ها که خوشبختانه از چشم ربایندگان در امان مانده اند، برای اولین بار است که در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مشاهده شده اند.

او اضافه کرد: تا پیش از این صرفاً با استناد به فضاهای خالی به جا مانده از آنها در پیکره بناها از به کارگیری این تکنیک برای اتصال بلوک های سنگی بزرگ به یکدیگر در این مجموعه یاد می شده است. این بست ها موضوعی بکر برای مطالعات آزمایشگاهی و کشف زوایای دیگری از معماری کهن هخامنشی هستند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30535

به "کشف 2 نمونه بست دم چلچله ای کاملاً سالم در پاسارگاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 2 نمونه بست دم چلچله ای کاملاً سالم در پاسارگاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید